Jump to content

Welcome to Reptiles Greece
Register now to gain access to all of our features. Once registered and logged in, you will be able to create topics, post replies to existing threads, give reputation to your fellow members, get your own private messenger, post status updates, manage your profile and so much more. If you already have an account, login here - otherwise create an account for free today!

Toggle shoutbox Shoutbox Open the Shoutbox in a popup

@  Navigator-3 : (18 January 2017 - 09:53 PM) Καλησπέρα!να ξέρετε το lidl έχει προσφορά θερμομετρο υπερυθρων! 19,99€..το αναφέρω γιατι σε ενα ποστ ειχα δει οτι υπηρχε ενδιαφέρον
@  Σταύρος Απο : (05 January 2017 - 11:43 PM) http://www.reptilesg...αι-πολλά-ακόμη/
@  Σταύρος Απο : (05 January 2017 - 09:37 PM) Καλή χρονιά παιδιά
@  TSAKBAM2015 : (31 December 2016 - 08:37 PM) Χρόνια πολλά και καλη χρονιά σε ολους σας.
@  anastasis295 : (25 December 2016 - 04:17 PM) brΒρες με στο facebook. Anastasis Rebeskes
@  serpent999 : (24 December 2016 - 06:40 PM) re paidia ton anastasi295 pos mporw na ton vrw?
@  TSAKBAM2015 : (22 December 2016 - 11:28 PM) Eισαγγελέας Yπηρεσίας 2310.520.096 7130 130
@  TSAKBAM2015 : (22 December 2016 - 11:25 PM) Οι νομιμες αρχές για οποιον ενδιαφέρεται να ασχοληθει ....
@  TSAKBAM2015 : (22 December 2016 - 11:24 PM) ΣΤ' ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ  &   - ΘΡΑΚΗΣ  Ευρυπίδου 4  Θεσσαλονίκη  2310.246640
@  TSAKBAM2015 : (22 December 2016 - 11:21 PM) όνομα ΔΑΣΑΡΧΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ περιγραφή Καρατάσου 1 ΤΚ 54626, Θεσσαλονίκη Τηλ. 2310 556280, 538333 email:das-the@damt.gov.gr StreetView: www.goo.gl/tyeJKk
@  Nick Tsiou : (22 December 2016 - 08:36 PM) υποθετω επικοινωνεις με καποιο σωματειο αλλα δυστυχως δεν ξερω να σου πω με ποιο
@  Nick Tsiou : (22 December 2016 - 08:35 PM) ωραια ερωτηση
@  NotDeadYet : (22 December 2016 - 05:08 PM) πως χειριζομαστε αυτην εδω την μαλακια
@  NotDeadYet : (22 December 2016 - 05:07 PM) https://www.car.gr/parts/view/9124688/
@  Eliccaios : (20 November 2016 - 02:28 AM) φορουμ*
@  Eliccaios : (20 November 2016 - 02:28 AM) καλημερα σε ολο το φαροθμ
@  Nick Tsiou : (20 November 2016 - 01:54 AM) http://www.reptilesg...nna/#entry89730
@  Eliccaios : (20 November 2016 - 12:16 AM) καλησπερα παιδια το ποστ μου το δεν το βρησκω γιατι..?
@  Eliccaios : (18 November 2016 - 08:57 PM) καλησπερα εφτιαξα ενα θεμα στο diy πειτε μου της γνωμη σας.. ευχαριστω...
@  Eliccaios : (18 November 2016 - 08:33 PM) καλησπερα

Photo

ΕΡΠΕΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1
ydrastis

ydrastis

    Advanced Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 373 posts
Reputation: 42
Τρομερή και άψογη φήμη
ΕΡΠΕΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Ο ανθρωπος ηθελε παντα να δινει ορισμους, που του επετρεπαν να γνωριζει και να κατατασσει -αλλα και να ελέγχει ως ένα σημείο- τα στοιχεια που τον περιβάλλουν.
Αυτοί οι ορισμοί είναι αναγκαστικά ανθρωποκεντρικοί και ωφελιμιστικοί,παρμένοι από τη σχέση του ανθρώπου με τα συγκεκριμένα στοιχεία, αλλά, καθώς συχνα δεν έχουν σχέση με την πραγματική διάσταση των στοιχείων αυτών, οδηγούν σε πλάνες και λανθασμένες πεποιθήσεις. Πουθενά η πλάνη του ανθρώπου δεν είναι μεγαλύτερη από την προσπάθειά του να εξηγήσει τα φυσικά φαινόμενα και τα ζωντανά πλάσματα,με τις ποικίλες τους σχέσεις και αντιδράσεις, χρησιμοποιώντας ορισμούς ή συμβολισμούς από τον δικό του κόσμο: τις παραδόσεις, τις δοξασίες και τις θρησκευτικές ερμηνείες.
Η άγνοια των φυσικών επιστημών κράτησε επί πολλούς αιώνες από τους ανθρώπους μία πραγματικότητα, την οποία μπορούσαν να καταστρέψουν ή να προστατεύσουν.

Τα ερπετά, είναι αναμφισβήτητα, μία από τις περισσότερο «παρεξηγημένες » ομάδες ζώων, εκείνη για την οποία οι πεποιθήσεις των περισσότερων ανθρώπων στηρίζονται στο μεγαλύτερο ποσοστό σε προλήψεις, πλάνες και αυθαίρετους συμβολισμούς.
Παράλληλα, σε όλες τις εποχές, τα ερπετά έχουν χρησιμοποιηθει από τον άνθρωπο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Ξεκινώντας από τους Σαμάν των πρωτόγονων φυλών και φτάνωντας στους Έλληνες «μάγους» στη Βόρεια Ήπειρο, τους «φιδάδες» των παλιών πανηγυριών, τους κομπογιαννίτες και τα δείγματα λατρείας των « φιδιών της Παναγιας» ή «αγιόφιδων»(Telescopus fallax)στο Μαρκόπουλο, στα Αργίνια της Κεφαλλονιάς και στη Βοιωτία, αλλά και θεραπευτικών νερόφιδων στο χωριό Kirkpinar της Τουρκίας, ή την προστασία των φιδιών του σπιτιού(Elaphe situla) στις Κυκλάδες και στα μεγάλα νησιά του Αιγαίου, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα μακρύ κατάλογο από περιπτώσεις ασυνήθιστων αντιδράσεων και πρακτικών απέναντι στα ερπετά ως αντίβαρο της απέχθειας, που τονίζεται παντού μέσα στους μύθους, τις παραδόσεις, τη θρησκεία(διαβολικό σύμβολο!) και διάφορα παρερμηνευόμενα περιστατικά.
Προλήψεις, προκαταλήψεις, μύθοι και στερεότυπα αποτελούν το σύνολο σχεδόν των «γνώσεων» που διαθέτουν οι περισσότεροι άνθρωποι σχετικά με τα ερπετά , και όχι μόνο για τα φίδια όπως θα περίμενε κανείς.
οι ίδιες εσφαλμένες αντιλήψεις ισχύουν και τις πιο πολλές σαύρες, αλλά και για τις χελώνες. Ο Χαμαιλέοντας ήταν γνωστός ως θαυματουργό πλάσμα από τα πανάρχαια χρόνια και σε πολλούς πολιτισμούς: στην Αφρική τον συνδέεουν με τον θάνατο, αλλά και με τη δημιουργία του πρώτου ανθρώπινου ζεύγους, ενώ από το σώμα του ερπετό αυτού πιστεύεται ότι είναι δυνατό να κατασκευαστούν φίλτρα και φάρμακα με υπερφυσικές θεραπευτικές ιδιότητες. Ακόμα και σήμερα, σε πολλά μέρη του κόσμου, οι άνθρωποι σέβονται τον Χαμαιλέοντα και τον φοβούνται, αφού πιστεύουν οτι είναι δηλητηριώδης.
Δηλητηριώδη, επίσης, θεωρούνται από πολλούς λαούς διάφορα είδη σαμιαμιδιών καθώς και το Λιακόνι(Chalcides ocellatus), για το οποίο οι Κρητικοί ειδικότερα εχουν δημιουργήσει πολλούς μύθους και το φοβούνται υπερβολικά. Τόσο τα σμιαμίδια όσο και το Λιακόνι είναι απολύτως ακίνδυνα ζώα.

Οι χελώνες τόσο οι στεριανες όσο και οι θαλάσσιεςέχουν κάπως καλύτερη φήμη από τις σαύρες και τα φίδια. Είναι ερωτικά σύμβολα για τους λαούς της Α. Ασίας, ενώ σε άλλα μέρη του κόσμου συμβολίζουν την υπομονή, την καρτερία αλλά και την σιωπή.
Η αρχαιότερη απεικόνιση χελώνας εχει καταγραφεί στην περιοχή του Μέσου Ευφράτη, στην νοτιοανατολική τουρκία, και αφορά ένα νεολιθικό ανάγλυφο πάνω σε ασβεστόλιθο, ηλικίας 9.000 χρόνων.
Το ανάγλυφο παριστάνει μεγαλόσωμη χελώνα ανάμεσα σε δύο ανθρώπινες φιγούρες με ανασηκωμένα χέρια. Μεταγενέστερη αλλά το ίδιο εντυπωσιακή, είναι η συμβολική απεικόνιση αρχικά θαλάσσιας και αργότερα στεριανής χελώνας στους στατήρες, τα αρχαία ασημένια νομίσματα της Αίγινας.
Η απεικόνιση αυτή , θεωρείται το αρχαιότερο δείγμα παρουσίας ερπετών σε νομίσματα του ελλαδικού χώρου και τοποθετείται χρονολογικά στον 6ο π.Χ. αιώνα. Η θαλάσσια χελώνα ήταν το σύμβολο του σημαντικού εμπορικού κέντρου της Αίγινας. ΟΙ στατήρες της Αίγινας εικόνιζαν αρχικά, την πρώτη περίοδο ακμής της ναυτικής ισχύος, θαλάσσια χελώνα (Καρέττα), κατά το 650 π.Χ., αλλά αργότερα (404-375 π.Χ.), κατά την περίοδο παρακμής της ναυτικής δύναμής της, οι στατήρες παρουσιάζουν πια χερσαία χελώνα, όχι θαλάσσια.

Μεταγενέστερες απεικονίσεις ερπετών βρίσκουμε και σε άλλα νομίσματα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα ασημένιο στατήρα του 380 π.Χ. από τη Ζάκυνθο που απεικονίζει τον Απόλλωνα να τρέφεται από δύο φίδια.
Θα μπορούσαμε να γεμίσουμε πολλούς, ογκώδεις τόμους συγκεντρώνωντας τις άπειρες και διαδεδομένες στην Ελλάδα πλάνες και δοξασίες που σχετίζονται με τα ερπετά. Οι δοξασίες αυτές φαίνεται ότι έχουν σχέση με τη διάδοση των μυθολογιών και των πνευματικών πολιτισμών στους λαούς και σε αρκετές περιπτώσεις ανάλογοι μύθοι και πεποιθήσεις συναντώνται στους πολιτισμούς που, φαινομενικά τουλάχιστον, δεν έχουν άμεση σχέση και χωρίζονται από μεγάλες γεωγραφικές αποστάσεις.
Στην Ελλάδα για παράδειγμα, πιστεύουν λανθασμένα οτι τα φίδια...δηλητηριάζουν με τη γλώσσα, υπνωτίζουν τα θύματά τους, αγάπούν το γάλα και φοβούνται το ελαφοκέρατο. Στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, σε διαφορετικές χώρες, τροπικες ή εύκρατες, οι άνθρωποι πιστεύουν παρόμοια πράγματα. Μόλις τα τελευταία χρόνια, στον «πολιτισμένο» δυτικό κόσμο αμφισβητείται μέσα από την διάδοση της επιστημονικής έρευνας η γενική φοβία και αποστροφή για τα ερπετά.

Τα φίδια και πολλές από τις σαύρες συνδέονται με το χώμα και συμβολίζουν ό,τι πιο «χαμηλό» υπάρχει στις ανθρώπινες αξίες! την κακία, την βρωμιά και τον άμεσο κίνδυνο. Αυτή η σύνδεση απαντά σε πολλούς πολιτισμούς.
Μία μειοψηφία ωστόσο, διάκειται θετικά προς τα ερπετά και σε πολλές περιπτώσεις τα θεοποιεί κιόλας. στην καθημερινή τους ζωή, φαίνεται ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν είχαν καμμιά προκατάληψη απέναντι στα ερπετά, και ειδικότερα τα φίδια ήταν αναπόσπαστα στοιχεία λατρείας διαφόρων θεοτήτων, «πανταχού παρόντα» κοντά στους ιερείς, τους πολυούχους θεούς και τους πιστούς των εορτών της γονιμότητας.
Τα ιερά φίδια που συναντώνται στις παραστάσεις και τα γλυπτά των αρχαίων Ελλήνων κατά κανόνα αποτελούν απεικονίσεις ή παραστάσεις ακίνδυνων ειδών, τα οποία ανήκουν στην μεγάλη οικογένεια των Κουλουβρίδων(Colubridae).

Άμα δεν ξέρεις, μη μιλάς.


#2
PanDiMia

PanDiMia

    Advanced Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 37 posts
Reputation: 0
Ουδέτερη φήμη
μπραβο πολυ ωραιο αρθρο! πολυ καλες πληροφοριες! μην ξεχναμε και το φιδι του ασκληπιου! το συμβολο της ιατρικης!

#3
ydrastis

ydrastis

    Advanced Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 373 posts
Reputation: 42
Τρομερή και άψογη φήμη
Επίκειται συνέχεια Pandimia. Αρκει να βρω και να διαθέσω χρόνο πάνω από το πληκτρολόγιο. Σε αυτό το θέμα θα συνεχίσω την δημοσίευση κι άλλων ωραίων πληροφοριών.
επεισόδιο- επεισόδιο δλδ. :)

Άμα δεν ξέρεις, μη μιλάς.


#4
Captainhook

Captainhook

    Banned Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 1,687 posts
Reputation: 142
Τρομερή και άψογη φήμη
Τα ερπετά στο Μαροκο και την Τυνησία

Παλαιότερα είχα μεταφράσει ένα άρθρο για το ιστολόγιό μου σχετικά με την τραγική κατάσταση των ερπετών σ'αυτές τις βορειοαφρικανικές χώρες από εδώ:
http://www.tortoiset...es/exploit.html

Το παραθέτω κι εδώ για να συμβάλω. Καμία σχέση οι προκαταλήψεις που τυχόν έχουν μερικοί Έλληνες από την κατάσταση σ'εκείνα τα υπανάπτυκτα μέρη.

Παράδοση, μύθος κι εκμετάλλευση των ερπετών στο Μαρόκο και την Τυνησία

Andy C. Highfield και Jane R. Bayley

Και το Μαρόκο και η Τυνησία διαθέτουν μια ποικίλη και εκπληκτική ερπετοπανίδα. Δυστυχώς, και στις δύο χώρες, η πρώτη εισαγωγή στα ερπετά που βιώνουν οι περισσότεροι επισκέπτες είναι όταν συναντούν ζώα να προσφέρονται προς πώληση. Μερικές φορές, τα ερπετά συλλέγονται ειδικά για πώληση στους τουρίστες – αυτό είναι μείζον πρόβλημα, ιδίως στην Τυνησία -, αλλ’υπάρχουν επίσης και πολλές μακραίωνες παραδοσιακές μορφές εκμετάλλευσης.

Παραδοσιακή ιατρική και μαγεία

Η παραδοσιακή ιατρική με τη χρήση βοτάνων και μερών ζώων είναι συχνά η μόνη μορφή εύκολα διαθέσιμης ιατρικής θεραπείας στην αγροτική βορειοαφρικανική κοινωνία, και μια πίστη στη μαγεία και στη μαύρη μαγεία είναι επίσης ευρέως διαδεδομένη. Πολλές απ’αυτές τις πίστεις έχουν αλλάξει λίγο ανά τους αιώνες. Οι περισσότεροι βοτανοθεραπευτές γνωρίζουν μια υπερβολικά μεγάλη ποικιλία φυτών που διαθέτουν ιατρικές ιδιότητες και το παράπηγμα του βοτανοπώλη είναι πάντοτε ένα από τα πιο πολύχρωμα σ’ολόκληρο το παζάρι, ή παραδοσιακή αγορά. Συνήθως προσφέρεται μια τεράστια σειρά προσεκτικά οργανωμένων μπαχαρικών, ελαίων, αρωμάτων, ιατρικών βοτάνων και μαγικών παρελκομένων. Πολλές από τις βοτανικές θεραπείες βασίζονται σε μια βαθιά γνώση και κατανόηση των χημικών ιδιοτήτων ενός φυτού, και είναι εκπληκτικά αποτελεσματικές. Άλλες, λιγότερο καλά βασισμένες πίστεις, είναι συνδεδεμένες με πολλά μέρη ζώων. Δεν είναι άρα εκπληκτικό η συνάντηση μιας ποικιλίας ερπετών να παίζουν ρόλο σ’αυτό το αρχαίο σύστημα.

Χαμαιλέοντες

Ο χαμαιλέοντας, Chamaeleo chamaeleon, πωλείται συχνά από παραδοσιακούς βοτανοθεραπευτές και παραπήγματα μπαχαρικών στα παζάρια. Πιστεύεται ευρέως ότι αυτό το αινιγματικό πλάσμα κατέχει ιδιαίτερες μαγικές δυνάμεις. Σε πολλά μέρη, ο χαμαιλέοντας, μολονότι εντελώς αβλαβής, αντιμετωπίζεται επίσης με πολύ φόβο. Είναι αποδεκτό ευρέως, για παράδειγμα, ότι το δάγκωμά του είναι πάντοτε θανατηφόρο. Ως αποτέλεσμα, πολλοί άνθρωποι σκοτώνουν τους χαμαιλέοντες μόλις τους βλέπουν. Οι γυναίκες που φοβούνται ότι οι σύζυγοί τους μπορεί να αποπλανώνται συχνά καταφεύγουν στη χρήση κρυμμένου κρέατος ή οστών χαμαιλέοντα στο φαγητό του άντρα τους με την πίστη ότι αυτό θ’αποκαταστήσει την πίστη του. Η διατροφή των ίδιων των χαμαιλεόντων επίσης παρανοείται ευρέως, με πολλούς καταστηματάρχες να υποστηρίζουν ότι τα πλάσματα τρέφονται μόνο με φύλλα μέντας. Η πραγματική τους εντομοφάγος φύση σπάνια αναγνωρίζεται. Κατά συνέπεια, λίγοι επιβιώνουν στην αιχμαλωσία για πολύ. Ένας σημαντικός αριθμός χαμαιλεόντων συλλέγεται κάθε χρόνο για την τροφοδότηση των αγορών παραδοσιακών γιατρικών στο Μαρόκο. Μια μικρή έρευνα μόλις ενός μεσαίου μεγέθους παζαριού αποκάλυψε συνολικά 23 ζώα να προσφέρονται προς πώληση σε δυο διαφορετικά παραπήγματα. Γράφοντας το 1814 στο «Μια μαρτυρία για την αυτοκρατορία του Μαρόκο», ο Τζάκσον σχολίασε:

«Πολλά ιατρικά αποτελέσματα αποδίδονται στη σάρκα του χαμαιλέοντα` και πολλά περίεργα αποτελέσματα αποδίδονται στον υποκαπνισμό μ’αυτόν όταν είναι αποξηραμένος. Οι εξασθενημένοι άνθρωποι προσφεύγουν σ’αυτόν, και συνεπώς πωλείται σ’όλα τα φαρμακεία του Μαρόκο, του Φας κι άλλων τόπων.»

Λίγα έχουν αλλάξει σε σχεδόν 200 χρόνια, όπως θα επιβεβαιώσει αμέσως μια επίσκεψη στο Φας σήμερα.

Στην Τυνησία, είναι επίσης παραδοσιακή πρακτική η σφαγή ενός χαμαιλέοντα και η ταφή του στα θεμέλια ενός νέου κτιρίου ως προστασία κατά του κακού ματιού, ή της κακής τύχης. Ο χαμαιλέοντας επίσης πιστεύεται, σε κάποια μέρη, ότι είναι ισχυρός εχθρός των φιδιών,σ τα οποία επιτίθεται και τα σκοτώνει με τον ακόλουθο τρόπο` ο χαμαιλέοντας προχωρά κατά μήκος του κλώνου ενός δέντρου, κάτω απ’το οποίο το φίδι κοιμάται. Βάζοντας τον εαυτό του ακριβώς πάνω απ’το κεφάλι του φιδιού, ο χαμαιλέοντας εκτοξεύει ένα κολλώδες νήμα σάλιου, το οποίο, κατά την επαφή του με το φίδι το σκοτώνει σύντομα.

Σκίγκοι

Αν και χρησιμοπιούνται σπάνια για ιατρικούς ή μαγικούς σκοπούς, οι σκίγκοι αντιμετωπίζονται συχνά με φόβο, κι ως αποτέλεσμα μπορεί να σκοτώνονται όποτε συναντώνται. Αυτό ισχύει ειδικότερα για τα Chalcides spp. Τα οποία κινούνται κατά τρόπο παρόμοιο μ’αυτόν ενός φιδιού, ή τα μεγαλύτερα είδη όπως το Eumeces algeriensis για τα οποία πιστεύεται λανθασμένα ότι έχουν θανατηφόρο δάγκωμα.

Χερσαίες χελώνες και νεροχελώνες

Αν και οι χερσαίες χελώνες και οι νεροχελώνες έχουν χρήσεις στην παραδοσιακή ιατρική και μαγεία στο Μαρόκο και στην Τυνησία, οι αριθμοί που χρησιμοποιούνται είναι λίγοι σε σύγκριση με την εκμετάλλευσή τους για τουριστικά αναμνηστικά. Οι παραδοσιακές πίστεις σχετικά με τις χερσαίες χελώνες και τις νεροχελώνες ποικίλουν σημαντικά από τη μία τοποθεσία στην άλλη. Γενικά είναι αποδεκτό, εντούτοις, ότι αυτά τα ζώα δε θα πρέπει να τρώγονται συστηματικά αφού η κοπροφαγική τους συνήθεια τις καθιστά «ακάθαρτες» κατά την ισλαμική παράδοση. Τα αυγά τους και η σάρκα τους μπορεί να καταναλωθούν ως φάρμακο για στομαχικά ενοχλήματα ή ως θεραπεία για πυρετούς, μια πίστη με μεγάλο ρεύμα σ’όλη τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Το αίμα μιας χερσαίας χελώνας επίσης πιστεύεται ότι είναι μια βέβαιη θεραπεία για τα κονδυλώματα. Σε κάποια χωριά, πιστεύεται ότι οι χελώνες είναι επικίνδυνες, ιδίως για τα παιδιά, κι ότι ένα παιδί που ακούει το συρριγμό τους όταν ενοχλούνται μπορεί να τυφλωθεί. Σε τέτοια χωριά, οι χελώνες συχνά σκοτώνονται όποτε βρίσκονται, συνήθως συνθλίβοντάς τες μ’ένα βαρύ βράχο. Άλλα χωριά βλέπουν τις χερσαίες χελώνες με μεγαλύτερη εύνοια, εντούτοις, και πιστεύουν ότι η μαγεία της χελώνας είναι ισχυρότερη απ’αυτήν των φιδιών. Όπου αυτή η πίστη είναι διαδεδομένη οι χελώνες κρατούνται συχνά ως κατοικίδια με την ελπίδα ότι η παρουσια τους θα αποθαρρύνει τα φίδια να μπουν στο σπίτι. Οι νεροχελώνες ιδιαίτερα πιστεύεται πως φιλοξενούν ισχυρά τζίνι, ή πνεύματα του νερού, ιδίως αυτές που ζουν κοντά σε ιερές πηγές. Θεωρείται μεγάλη κακοτυχία η βλάβη μιας τέτοιας νεροχελώνας.

Σαύρες

Οι μεγάλες σαύρες, όπως η Agama impalearis, ο Trapelus mutabilis και η Uromastix acanthinurus (οι ακανθόουρη σαύρα) πιστεύεται γενικά πως όλες διαθέτουν δηλητηριώδες δάγκωμα και ως εκ τούτου αντιμετωπίζονται ευρέως με φόβο. Εμφανίζονται επίσης σε πολλές παραδοσιακές και μαγικές συνταγές. Μια παραγεμισμένη ουρομάστιγα είναι ένα απ’τα αρκετά περίεργα αντικείμενα που παραδοσιακά στολίζουν το παράπηγμα του πωλητή βοτάνων και μπαχαρικών. Στα νότια του Μαρόκο, τα μπιμπερό για τα βρέφη φτιάχνονται επίσης παραδοσιακά απ’αυτό το είδος. Ένας αριθμός πολύ περίεργων πεποιθήσεων περιβάλλουν το βαρανό της ερήμου, Varanus Griseus. Μερικοί φυλέτες της ερήμου πιστεύουν πως αυτή η σαύρα φέρει τις ψυχές των προγόνων τους, και σε τέτοιες περιοχές το ζώο θεωρείται ιερό, και δε βλάπτεται. Οι Τουαρέγκ επίσης πιστεύουν ότι το κεφάλι του είναι ένα ισχυρό φυλακτό κατά των δαγκωμάτων των φιδιών. Στις περισσότερες άλλες περιοχές, μολαταύτα, λίγες θετικές γνώμες υπάρχουν και το ζώο σκοτώνεται όποτε βρίσκεται. Οι περισσότεροι άνθρωποι φαίνεται να πιστεύουν ότι ο βαρανός της ερήμου είναι υπερβολικά επιθετικός και ότι μπορεί να πηδήξει σε ύψος αρκετών δεκάδων εκατοστών, για να δαγκώσει επίτηδες έναν άνθρωπο στο πρόσωπο. Ακόμα κι ένα χτύπημα απ’το μαστίγιο της ουράς του μπορεί νά’χει σοβαρές συνέπειες, προκαλώντας στειρότητα ή εσωτερική αιμοραγία. Λέγεται επίσης ότι οι πεινασμένοι γκρίζοι βαρανοί επιτίθενται σε μεγάλες καμήλες.

Φίδια

Όλα τα φίδια, χωρίς εξαίρεση, αντιμετωπίζονται με πολύ φόβο από τους κοινούς ανθρώπους και καμία διάκριση δεν γίνεται μεταξύ δηλητηριωδών και μη δηλητηριωδών ειδών. Τα φίδια σκοτώνονται πάντοτε όποτε βρίσκονται.
Το γήτεμα φιδιών, φυσικά, έχει συσχετιστεί για πολύ καιρό με το Μαρόκο και τη Βόρεια Αφρική. Τα φίδια που χρησιμοποιούνται συχνότερα είναι οι αιγυπτιακές κόμπρες (Naja haje), οι οχιές (Vipera lebetina) και η φουσκωτή οχιά (Bitis arietans). Οι γητευτές φιδιών συνήθως εμφανίζονται στις ανοιχτές αγορές, ή τα παζάρια, και γρήγορα συγκεντρώνουν ένα μεγάλο πλήθος. Αντίθετα με την κοινή πίστη, αυτό δεν είναι συνήθως δραστηριότητα στοχευμένη κυρίως προς τους τουρίστες, εκτός από τα παραλιακά θέρετρα ή τους μείζονες τουριστικούς προορισμούς. Οι σημερινοί γητευτές φιδιών συνήθως χρησιμοποιούν ένα σύστημα δημόσιας ανακοίνωσης λειτουργούμενο με μπαταρίες μέσω του οποίου παροτρύνουν το κοινό τους ν’αγοράσει μικρά φυλλάδια που περιέχουν μαγικά ξόρκια για προστασία από δάγκωμα φιδιού ή άλλα μαγικά ξόρκια. Το κοινό προκαλείται συχνά να βηματίσει μπροστά και να πλησιάσει τα φίδια` «25 ντιρχάμ αν κάποιος τολμά ν’αγγίξει αυτά τα επικίνδυνα φίδια!». Παρότι τα 25 ντιρχάμ (περίπου τρία δολλάρια) είναι ισοδύναμα με το μεροκάματο για πολλούς, αυτή προσφορά δε δίνεται ποτέ. Περισσότερα φίδια βγαίνουν από μια σειρά κουτιών ή σάκων, τυγχάνουν σκληρής μεταχείρησης από το γητευτή και την οικογένειά του, και πάλι ξανά η αποτελεσματικότητα των ξορκιών στο βιβλιαράκι που πωλείται διαφημίζεται δυνατά. Ένας βοηθός κινείται μέσα στο πλήθος μαζεύοντας χρήματα σε αντάλλαγμα το βιβλίο.
Μία κοντινή εξέταση ττων φιδιών αποκαλύπτει το μυστικό του γητευτή. Τα στόματα των φιδιών είναι προσεκτικά ραμμένα με λεπτό σπάγκο. Μόλις ένα μικρό κενό ααφήνεται ωστόσο για να επιτρέπει τη γλώσσα του φιδιού να βγαίνει. Μιας και είναι σχεδόν οικουμενική η πίστη ότι το δηλητηριώδες δάγκωμα δίνεται με τη διχαλωτή γλώσσα, αυτή η απάτη είναι πλήρως αποτελεσματική. Τα φίδια που αντιμετωπίζονται έτσι συχνά παθαίνουν θανατηφόρες μολύνσεις του στόματος, και φυσικά, δε μπορούν να φάνε. Ζουν αρκετά όμως για να παράσχουν ένα καλό θέαμα, εντούτοις, κι όταν είναι εμφανώς άρρωστα απορρίπτονται για ν’αντικατασταθούν από πρόσφατα πιασμένα άτομα.
Στους τουριστικούς προορισμούς, όπως η φημισμένη Πλατεία Γκεμάα ελ Φνα στο Μαρακές, κυριολεκτικά δεκάδες γητευτών φιδιών ενασχολούνται με το εμπόριό τους. Ο ανυποψίαστος τουρίστας που φωτογραφίζει αυτές τις δραστηριότητες είναι πιθανό να βρεθεί αποδέκτης επιθετικών απαιτήσεων 20 δολλαρίων ή περισσότερο για κάθε φωτογραφία εάν δεν έχει συμφωνηθεί από πριν μία ευνοΪκότερη τιμή.

Χρησιμοποίηση των ερπετών για τουριστικά αναμνηστικά

Στα νότια του Μαρόκο, είναι κοινό θέαμα η συνάντηση πωλητών Uromastix acanthinurus στην άκρη του δρόμου. Οι σαύρες συνήθως είναι δεμένες με σπάγκο, και συχνά κρατούνται κρεμασμένες, στην απόσταση του χεριού. Επίσης συναντώνται αποξηραμένα ή παραγεμισμένα παραδείγματα. Στην Τυνησία, μεγάλοι αριθμοί σκίγκων και φιδιών σκοτώνονται, ξεραίνονται στον ήλιο, και στήνονται χονδροειδώς σε κουτιά παρουσίασης προς πώληση στους τουρίστες, μαζί μ’έναν ακόμα μεγαλύτερο αριθμό σκορπιών. Οι χερσαίες χελώνες, εντούτοις, αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς αναμνηστικών. Δύο συγκεκριμένοι τρόποι χρησιμοποίησης είναι ιδιαίτερα κοινοί, και μπορούν να βρεθούν σε καταστήματα παντού στο Μαρόκο, διακοσμητικά φαναράκια χρησιμοποιώντας είτε ένα είτε δύο ραχιαίους θυραίούς (το ραχιαίο τμήμα του κελύφους) για το καθένα και διακοσμητικά μουσικά όργανα σαν ταμπουράδες, το καθένα χρησιμοποιώντας ένα ραχιαίο θυραιό ως αντηχείο.

Ο Raxworthy (1983) στην αναφορά του για την ερπετοπανίδα του Καπ Ριρ του Μαρόκο, μετά από μία μηνιαία αποστολή στη χώρα, δήλωσε:

«Η κλίμακα παραγωγής ταμπουράδων από χελώνες ήταν σαφώς αρκετά μεγάλη. Τα περισσότερα καταστήματα αναμνηστικών θα είχαν σε έκθεση περίπουβ 10 με 20 απ’αυτά τα αντικείμενα και μπορεί να’χουν περισσότερα στο απόθεμα. Στο Αγκαντίρ, το Μαρακές και το Τανγκιέρ υπήρχε ένας πολύ μεγάλος αριθμός καταστημάτων που πουλούσαν αυτούς τους ταμπουράδες. Με κάποιους χονδροειδείς υπολογισμούς ο αριθμός των ταμπουράδων ιδωμένων στην αποστολή ήταν περίπου 1.500.»

Τα επόμενα χρόνια έχουν δει δυστυχώς λίγα σημεία όποιας πτώσης στο εμπόριο. Οι ντόπιοι αναφέρουν ότι οι ταμπουράδες δεν είναι παραδοσιακά αντικείμενα και ότι το εμπόριο ξεκίνησε ως μέσω χρήσης των πτωμάτων των χελωνών που πέθαιναν πρόωρα κατά την εποχή των μεγάλων ζωντανών εξαγωγών (1947-1976).
Ορισμένα καταστήματα προσφέρουν παρόμοια όργανα φτιαγμένα από κολοκύθες ή κεραμικά δοχεία. Το εμπόριο σ’αυτά τα ανανεόσιμα και πιο ανθρώπινα εναλλακτικά θα πρέπει να ενθαρρυνθεί. Ότι το εμπόριο των αναμνηστικών προερχόμενων από χελώνες έχει υπερβολικά καταστρεπτικό αντίκτυπο στους επιζώντες πληθυσμούς χελωνών είνε πέραν αμφιβολίας και βελτιωμένη νομοθεσία για την προστασία των χελωνών, μαζί με προσπάθειες εκπαίδευσης στοχευμένης στην πειθώ των τουριστών να μην αγοράζουν τέτοια αντικείμενα, θα πρέπει να είναι η μεγαλύτερη προτερεότητα προστασίας στο Μαρόκο.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Τζάκσον, που εκδόθηκε το 1814, οι χερσαίες χελώνες (αφθονούν στη Βαρβαρία και στο Σους, όπου, το απόγευμα μιας ζεστής μέρας, κανείς μπορεί να μαζέψει μια δεκάδα στη διάρκεια μιας ώρας». Ο σημερινός ερπετολόγος θα’ταν τυχερός να συναντήσει την ίδια ποσότητα σε μια εβδομάδα……

Στην Τυνησία, η εκμετάλλευση των χελωνών είναι επίσης ευρέως διαδεδομένη, με και ζωντανά και νεκρά άτομα προς ανοιχτή πώληση πρακτικά σε κάθε τουριστικό κέντρο στη χώρα. Υπάρχουν τοπικοί νόμοι που το απαγορεύουν αυτό στη θεωρία, αλλά στην πράξη δεν εφαρμόζονται ποτέ. Η Τυνησία αποτελεί επίσης μια πηγή χονδρικού εμπορίου για πολλά παρανόμως συλλεγμένα ζώα τα οποία έπειτα μεταφέρονται λαθραία στην Ευρώπη.
Αν και οι περισσότερες παραδοσιακές μορφές χρησιμοποίησης δεν αποτελούν προς το παρόν άμεση απειλή για την επιβίωση των ειδών, οι αυξανόμενοι ανθρώπινοι πληθυσμοί αυξάνουν τη ζήτηση για τέτοια προΪόντα. Σε συνδυασμό μ’άλλες πιέσεις, όπως η απώλεια των ενδιαιτημάτων και η αυξημένη μηχανοποίηση της γεωργίας, εντούτοις, ακόμα και οι παραδοσιακές μορφές χρησιμοποίησης αποτελούν μακροπρόθεσμα απειλή. Είναι μόνο με τη βελτίωση της κατανόησης του κοινού για τα ερπετά που οι πανάρχαιες πεποιθήσεις μπορούν ν’αντικατασταθούν βαθμιαία από τη γνώση του ζωτικού ρόλου αυτών των ζώων στο οικοσύστημα. Η αβλαβής φύση των περισσοτέρων ειδών επίσης θα πρέπει να τονιστεί, μαζί με ακριβείς πληροφορίες για την αποφυγή δαγκωμάτων δηλητηριωδών φιδιών και τη θεραπεία τέτοιων δαγκωμάτων αν συμβούν. Ο φόβος και η παράδοση θα πρέπει να εκτοπιστούν από την πραγματική γνώση. Η δημόσια εκπαίδευση, ιδίως στα σχολεία και στα πανεπιστήμια είναι υψηλή προτερεότητα, και αρκετά τέτοια προγράμματα γίνονται τώρα.

Ο αντίκτυπος του τουρισμού είναι ισχυρότερος. Πάρα πολύ μεγάλοι αριθμοί ερπετών, ιδίως χελώνες, βρίσκονται υπό εκμετάλλευση προς το παρόν για το μόνο σκοπό της τροφοδότησης των επισκεπτών με αναμνηστικά ή παράνομα κατοικίδια. Πάλι, η δημόσια εκπαίδευση είναι σημαντική, αλλά αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με αποτελεσματικά αποτρεπτικά μέτρα στοχευμένα στους παράνομους συλλέκτες και εμπόρους. Εάν πρόκειται να διατηρήσουμε τη μοναδική ερπετοπανίδα της Βόρειας Αφρικής για μελλοντικές γενιές, αυτά τα προβλήματα θα πρέπει ν’αντιμετωπιστούν τώρα, προτού είναι πολύ αργά.

Αναφορές:

• Akhmisse, Mustapha (1985) Medecine, Magie et Sorcellerie au Maroc. Casablanca. 253 pp.
• Highfield, A.C. and Bayley, J. R (1996) The trade in tortoise-derived souvenir products in Morocco. Traffic Bulletin 16 (1):33-35.
• Jackson, J. G. (1814) An Account of the Empire of Morocco. 3rd Edition. London. 325 pp.
• Raxworthy, C. J., Rice, S. Smith, D. and Claudius, F. (1983) A study of the reptile fauna of Cap Rhir, Morocco. University of London Natural History Society.

#5
ydrastis

ydrastis

    Advanced Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 373 posts
Reputation: 42
Τρομερή και άψογη φήμη
Δυστυχώς, κάποια από αυτά που αναφέρονται στο παραπάνω αρθρο συμβαίνουν καί στην χώρα μας.
Καλή δουλειά.

Άμα δεν ξέρεις, μη μιλάς.


#6
Sonia

Sonia

    Advanced Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 194 posts
Reputation: 33
Τρομερή και άψογη φήμη
Μπράβο παιδιά...πολύ όμορφο άρθρο...πολλές πληροφορίες μαζεμένες!
Πολύ ψαγμένο....αξίζει να το διαβάσει κανείς...
Συνεχίστε να μας μαθαίνεται όμορφα πραγματάκια!!! Posted Image
I <3 Petaurus Breviceps...!


#7
Captainhook

Captainhook

    Banned Member

  • Μέλος Reptiles Greece
  • PipPipPip
  • 1,687 posts
Reputation: 142
Τρομερή και άψογη φήμη

Θα πρότεινα το ενδιαφέρον αυτό θέμα να μεταφερθεί στα γενικα θέματα, καθώς και να γίνει pinned, ώστε αν κάποιος έχει βρει κάτι σχετικό, να μη χρειάζεται να το ξεθάβει μέσα από τόνους νεότερων άρθρων. Βρήκα λοιπόν ένα ενδιαφέρον άρθρο για μύθους, παραδόσεις και δοξασίες γύρω από τα ερπετά και τα αμφίβια στη Ρουμανία. Δυστυχώς κι εκεί επικρατούν τέτοιοι μύθοι, με αρνητικές συνέπειες για τα ζώα αυτά, αλλά και για τους ανθρώπους, οι οποίοι τα φοβούνται χωρίς λόγο. Πολλοί μύθοι είναι κοινοί μ’αυτούς που κυκλοφορούν εδώ στην Ελλάδα. Το άρθρο το βρήκα στα αγγλικά στο Herpetolife, μια ρουμανική ερπετολογική ιστοσελίδα, και το μετέφρασα.

 

http://herpetolife.r...ii-din-romania/

 

Οι 33 πιο δημοφιλείς μύθοι και δεισιδαιμονίες για τα ερπετά και τα αμφίβια στη Ρουμανία

11 Μαρτίου 2014

Από τις παλαιότερες εποχές και στο εξής, προτού η επιστήμη αναπτυχθεί αρκετά για να εξηγήσει απλά πράγματα, οι άνθρωποι είχαν προσπαθήσει να εξηγήσουν τέτοια μυστηριώδη και παράξενα πράγματα με τους πιο παράλογους μύθους. Ακόμα κι αν η τεχνολογία και η επιστήμη έχουν αναπτυχθεί, κάποιες απ’αυτές τις δεισιδαιμονίες και τους μύθους γύρω από τα ερπετά και τα αμφίβια υπάρχουν ακόμα σήμερα. Αν δεν έχετε ακούσει γι’αυτούς τους θρύλους ακόμα, θ’ακούσετε γι’αυτούς τώρα. Οι περισσότεροι εξ αυτών συγκεντρώθηκαν από ένα νεαρό άντρα που ενδιαφερόταν για την ερπετολογία, ονόματι Αλεξάντρου Μπουζάτου.

1. Πιστεύεται ότι οι τρίτονες είναι σαύρες του νερού, που είναι εντελώς λάθος, αναλογιζόμενοι πρώτο απ’όλα πως είναι αμφίβια. Στην πραγματικότητα είναι υδρόβιες σαλαμάνδρες, που περνούν τη ζωή τους στο νερό από την άνοιξη μέχρι το τέλος της αναπαραγωγικής περιόδου.
2. Η σαλαμάνδρα της φωτιάς (Salamandra salamandra) είναι ένα χερσαίο αμφίβιο το οποίο μοιάζει με σαύρα, αλλά από εξελικτικής πλευράς είναι συγγενικότερο με τους βατράχους. Το δημοφιλές της όνομα ‘’η σαλαμάνδρα της φωτιάς’’ δημιουργήθηκε από τον ακόλουθο μύθο ‘’αν ριχτεί στη φωτιά δεν καίγεται και δεν βλάπτεται’’. Τέτοια πράγματα είναι εντελώς αναληθή! Μπορεί ν’αντέξει περισσότερο από μία σαύρα μέσα στη φωτιά λόγω της υγρασίας του δέρματος της, αλλά αν μείνει εκεί θα έχει έναν οδυνηρό θάνατο.
3. Ο φρύνος (Bufo viridis), ο οποίος είναι πολύ γνωστός στην παράδοσή μας και σε αρχαίους θρύλους, δεν είναι καθόλου ένοχος για τις ‘’κατηγορίες’’ που του επιρρίπτονται, ότι μεταφέρει και μεταδίδει ψώρα. Η ψώρα είναι μία δερματική νόσος που προκαλείται από ένα μικρό ακάραιο που επιστημονικά λέγεται Sarcoptes scabiei. Αυτό το ακάραιο δεν έχει καμία σχέση με τα αμφίβια. Το κοινό όνομα του είδους προέρχεται από την όψη του δέρματός του που φαίνεται νά’χει σπυριά πάνω του. Το δέρμα του φρύνου εκκρίνει μια τοξική ουσία που χρησιμοποιείται για την άμυνα έναντι των εχθρών.
4. Η ευρωπαΪκή πράσινη σαύρα (Lacerta viridis) είναι μία από τις πιο όμορφες σαύρες στη Ρουμανία, με το σώμα τον ενήλικων αρσενικών να καλύπτεται με σμαραγδένιο πράσινο και ανοιχτό μπλε. Το μέγεθός τους που είναι αρκετά μεγάλο τις κάνει να φαίνονται σαν επιβλητικό είδος. Τέτοια χαρακτηριστικά γέννησαν μυθώδεις δεισιδαιμονίες μεταξύ των διάφορων λαϊκών πίστεων. Κάποιες απ’αυτές τις δεισιδαιμονίες είναι ότι ‘’η ευρωπαϊκη πράσινη σαύρα είναι δηλητηριώδης, επιθετική και σε περίπτωση που δεχθεί επίθεση μπορεί να πηδήξει στα αρσενικά αναπαραγωγικά όργανα ή να συρθεί κάτω απ’τα παντελόνια σ’αυτά τα όργανα’’. Όλα αυτά δεν είναι τίποτα πέρα από ανέριστες δεισιδαιμονίες. Η μόνη πραγματική αλήθεια είναι ότι αν η ευρωπαϊκή πράσινη σαύρα πιαστεί δε θα διστάσει να δαγκώσει, αλλά το δάγκωμά της είναι εντελώς αβλαβές και ασήμαντο για τον άνθρωπο.
5. Ένα άλλο θύμα δεισιδαιμονιών είναι η ελληνική χελώνα (Testudo graeca ibera) που είναι χορτοφάγος και δε θα μπορούσε ποτέ να επιτεθεί σε ένα άλλο είδος. Στην ύπαιθρο της Dobrogea οι άνθρωποι είναι πεπεισμένοι πως αυτά τα αξιοθαύμαστα ζώα επιτίθενται στις κότες τους. Αυτές οι χελώνες συχνά ξεμυτίζουν σε πολιτισμένες περιοχές, σε κήπους ή μικρα βοσκοτόπια και καταλήγουν στις αυλές των ανθρώπων όπου ψάχνουν για τροφή και καταφύγιο. Οι άνθρωποι μετά τις βρίσκουν, συνθλίβουν το καβούκι τους και τις αφήνουν να πεθάνουν μέσα στην αγωνία. Μια άλλη ψευδής πληροφορία μεταξύ των ανθρώπων είναι ότι τα όργανα της ελληνικής χελώνας μπορούν να θεραπεύσουν την κήρωση και να βελτιώσουν τη σεξουαλική ζωή. Ένα πολύ σημαντικό πράγμα για να θυμάστε είναι ότι οι χελώνες είναι δύο ειδών, υδρόβιες και χερσαίες χελώνες. Η ελληνική χελώνα είναι χερσαίο είδος και πολλοί άνθρωποι πιστεύουν λανθασμένα ότι μπορεί να κολυμπήσει. Οι χερσαίες χελώνες συχνά ρίχνονται στο νερό όποτε βρίσκονται κοντά σ’αυτό, επειδή οι άνθρωποι νομίζουν πως αυτό είναι το περιβάλλον τους κι αυτό που πραγματικά γίνεται είναι ότι πνίγονται.
6. Αντίθετα με την ελληνική χελώνα, η ευρωπαΪκή ποταμοχελώνα (emys orbicularis) είναι σαρκοφάγο είδος. Κυνηγά μικρά υδρόβια έντομα, καρκινοειδή, μαλάκια, σκουλήκια, προνύμφες, αλλλά και άρρωστα ψάρια, προσφέροντας έτσι μεγάλη υπηρεσία στα υδρόβια ενδιαιτήματα και την πανίδα προλαμβάνοντας δυνητικές επιδημίες. Δυστυχώς υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου ψαράδες πιάνουν την άτυχη νεροχελώνα στα δίχτυα τους και ο ανταγωνισμός του ανθρώπου έχει μεγαλοποιήσειτη δραστηριότητα του μικρού αυτού ερπετού στο βαθμό ενός πολύ βλαπτικού είδους για την αλιεία. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι βλάπτει άσχημα τα δίχτυα τους. Έτσι, αν οι ψαράδες πιάσουν μια χελώνα, είτε την πετάνε μέσα στη βάρκα και την αφήνουν να πεθάνει από πείνα, είτε την καρφώνουν μ’ένα μαχαίρι και την πετάνε πίσω στο νερό.
7. Το νερόφιδο (Natrix natrix) είναι ο κύριος χαρακτήρας μίας των γνωστότερων προφορικών ιστοριών της Ρουμανίας. Δυστυχώς είναι από τις λίγες ιστορίες που μας κάνουν να βλέπουμε τα φίδια με θετικό τρόπο. Λέγεται ότι το νερόφιδο ζει κρυμμένο μέσα στους τοίχους του σπιτιού και κάτω απ’τα θεμέλια του σπιτιού κι ότι βγαίνει έξω μονο αν βάλεις μια γαβάθα με ζεστό γάλα; Λέγεται πως είναι υπεύθυνο για την τύχη, την ευζωία και την ισορροπία του σπιτιού, και τις καλοκαιρινές νύχτες χτυπάει σαν ρολόι με την ουρά του πάνω στον τοίχο; Δεν κάνει τόσα παιδιά όσες ψυχές είναι στο σπίτι και αν το σκοτώσεις θα βιώνεις κακοτυχία θάνατο και κακά πράγματα και κάποιες φορές το σπίτι μπορεί να πάρει ως και φωτιά.
8. Για το λιμνόφιδο (Natrix tessellata) λέγεται πως είναι ένα φίδι που ζει μέσα ή γύρω απ’το νερό, τρώει ψάρια, αν θέλεις να το πιάσεις θα πρέπει να βάλεις το χέρι σου κάτω απ’το νερο και να το σπρώξεις ολόκληρο με το κεφάλι του κάτω απ’την επιφάνεια, έτσι δε θα σε δαγκώσει, γιατί αν ανοίξει το στόμα του κάτω απ’το νερό θα πνιγεί, και αν το βγάλεις απ’το νερό θα αφήσει μυρωδιά σκόρδου παντού πάνω σου; το λιμνόφιδο τρώει βατράχους και τους καταπίνει με ευχαρήστηση ζωντανούς έτσι για να τους ακούει να κλαίνε με φρίκη; αν κάνει τη φωλιά του δίπλα σε μια λίμνη κάνει πολλά μικρ΄ακαι τρώνε όλα τα ψάρια και τα βατράχια της λίμνης.
9. Υπάρχει επίσης ένας θρύλος για το σαυρομάτη λαφιάτη (Elaphe sauromates) στη νοτιοανατολική Ρουμανία. Σύμφωνα με το μύθο αυτό ο λαφιάτης τρώει μόνο πουλιά και αυγά και τα ψάχνει σε φωλίες και κουφάλες δέντρων; Μπορεί επίσης να καθίσει ακίνητος σ’ένα κλαδί και να υπνωτίσει τα πουλιά που σταματάνε δίπλα του με τα μάτια του και το υπνωτισμένο πουλι πηδάει σιγά-σιγά τραγουδώντας το τελευταίο του τραγούδι έως το θάνατο; Κάποιες φορές ο λαφιάτης μπαίνει στις φωλιές των κοτών και τρώει τα κοτοπουλάκια; Επίσης χώνεται μέσα στις σοφίτες ψάχνοντας για περιστέρια και σπουργίτια. Ένας άλλος θρυλος γι’αυτό το φίδι λέει ότι αν ένα φίδι χωθεί κάτω απ’το έδαφος κρύβεται εκεί για 7 χρόνια, και μετά απ’αυτό το χρονικό διάστημα εμφανίζεται με τη μορφή ενός φτερωτού δράκου.
10. Ο έφιος (Dolichophis caspius) είναι πολύ γνωστό στη ρουμάνικη παράδοση εξαιτίας της παροιμιώδους επιθετικότητάς του. «Σε κυνηγάει και αν το ενοχλήσεις, θα δαγκώσει το σαγόνι σου ή το μάτι σου; Δαγκώνει αγελάδες που βόσκουν από το στόμα ή το μαστάρι τους και κρέμεται από εκεί ρουφώντας γάλα όπως κάνουν τα μοσχάρια. Το μαστάρι της αγελάδας αδυνατίζει και το γάλα γίνεται ξινό ή το μαστάρι μικραίνει πολύ και δε δίνει άλλο γάλα. Ένας άλλος μύθος λέει ότι την εποχή της άνοιξης, όταν ο έφιος αναπαράγεται, συγκεντρώνεται σε μεγάλες μπάλες που παράγουν ένα είδος αφρού που μόλις στερεοποιηθεί λέγεται ιερή πέτρα και είναι πολίτιμη για τις μυστικές της δυνάμεις.
11. Αν και οι οχιές είναι εκπληκτικά είδη, έχουν γίνει το αντικείμενο πολλού φόβου και μίσους στη χώρα μας για πολύ καιρό. Η θρησκεία έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη μετάδοση τέτοιων θρύλων, συσχετίζοντας τις οχιές με δαίμονες ή με το γεγονός ότι οι οχιές έχουν δεχθεί κατάρα απ’το Θεό να πατιούνται και να συνθλίβονται από την Εύα η οποία επίσης έπρεπε να ανέχεται τον πόνο του τοκετού και του δηλητηριώδους δαγκώματός τους στην φτέρνα της. Η απουσία γνώσης για τη ζωή και τις συνήθειες αυτού του υπέροχου πλάσματος έχει αντικατασταθεί με πολυάριθμους θρύλους. Εδώ είναι μερικοί απ’αυτούς: «Λέγεται ότι οι οχιές μπορούν να κεντρίσουν με τη γλώσσα τους, με την άκρη της ουράς τους ή με το κέρατο στο ρύγχος τους και όλα αυτά τα μέρη του σώματος της οχιάς είναι δηλητηριώδη; Μπορούν να πηδήξουν μέχρι και 1,3 εώς 12 μέτρα ψηλά (ανάλογα με την ευπιστεία αυτού που λέει την ιστορία); Οι οχιές μπορούν να σκαρφαλώσουν στις κορυφές των δέντρων κι από εκέι ψηλά μπορούν να πηδήξουν κάτω στα κλαδιά και να δαγκώσουν, ή μπορούν να πηδήξουν και να σε διαπεράσουν όπως ένα ακόντιο; Αν ενοχλήσεις μια οχιά που κάθεται πάνω σ’έναν λόφο θα δαγκώσει την ουρά της και θα κυλήσει στην κατηφόρα σαν τροχός για να σε πιάσει και όταν σε βρει θα πηδήξει και θα σε δαγκώσει. Ο μόνος τρόπος διαφυγής είναι να κρυφτείς ξαφνικά κάτω από ένα δέντρο και η οχιά θα χτυπήσει το δέντρω αντί για σένα; Οι οχιές ζουν μόνο σε ζευγάρια και αν σκοτώσεις τη μία, η άλλη θα σε ψάξει και θα σε δαγκώσει; Οι οχιές γίνονται πολύ μεγάλες, ως και 1,5-2 μέτρα (τα είδη στη Ρουμανία στην πραγματικότητα δεν ξεπερνούν τα 90 εκ).
12. Οι βάτραχοι μπορούν να ζήσουν στην κοιλιά ενός ανθρώπου αν καταποθούν κατά λάθος.
13. Οι σαύρες έχουν δηλητηριώδες δάγκωμα.
14. Οι χελώνες μπορούν να μπαινοβγαίνουν στο καβούκι τους όποτε θέλουν.
15. Τα φίδια δε δαγκώνουν κάτω απ’το νερό.
16. Τα φίδια μπορούν να κεντρίσουν με την άκρη της ουράς τους ή με τη γλώσσα τους.
17. Τα φίδια μπορούν να γητευτούν με ζεστό γάλα.
18. Αν χτυπήσετε θανάσιμα ένα φίδι, δε θα πεθάνει μέχρι τη δύση του ηλίου.
19. Τα φίδια μπορούν να φτάσουν τεράστιες διαστάσεις, μπορούν να γίνουν παχιά όσο μία ρόδα ααυτοκινήτου και μακριά όσο 4-5 ή ακόμα και 10 μέτρα.
20. Όλα τα φίδια είναι δηλητηριώδη.
21. Αν ένα φίδι δε χωθεί κάτω απ’τη γή μέχρι την Ημέρα του Σταυρού θα πρέπει να θανατωθεί γιατί σημαίνει ότι έχει δαγκώσει κάποιον και η γη δεν το δέχεται πλέον.
22. «Αν πάς για πικνίκ θα πρέπει να προσέχεις να μην κοιμηθείς με ανοιχτό το στόμα, γιατί μπορεί ένα φίδι να μπει στο στόμα σου και να διαμείνει στο στομάχι σου. Αν γίνει αυτό θα πρέπει να το δελεάσεις να βγει έξω με μία γαβάθα ζεστού γάλακτος κι ένας επιδέξιος άντρας θα πρέπει να περιμένει το φίδι και να πιάσει το κεφάλι του μόλις βγει έξω; Αν δεν το βγάλεις θα φάει όλη την τροφή που τρως και θα πεθάνεις από ασιτία.
23. Αν ένα φίδι έχει πονοκέφαλο θα έρθει κοντά σ’ένα δρόμο και θα ξαπλώσει στο δρόμο γι ανα πατηθεί.
24. Αν σκοτώσεις ένα φίδι στην πραγματικότητα σκοτώνεις ένα δαίμονα και θα σου συγχωρεθεί μία εκ των αμαρτιών σου.
25. Αν δεις ένα φίδι και δεν το σκοτώσεις θα χάσεις τον ανδρισμό σου.
26. Αυτός που τρώει ένα βραστό φίδι γίνεται νεότερος.
27. Αν ένα φίδι προσπαθεί να φάει ένα βάτραχο και σκοτωθεί με το κλαδί ενός δέντρου που παράγει ξηρούς καρπούς, αυτό το κλαδί μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να σταματήσει τη βροχή.
28. Τα φίδια είναι αθάνατα επει΄δη χάνουν το δέρμα τους και κοροϊδεύουν το θάνατο.
29. Οι άνθρωποι μπορούν να καταληφθούν απ’τα φίδια αν τα κοιτάξουν στα μάτια.
30. Τα φίδια είναι κολλώδη, γλοιώδη, υγρά και κρύα.
31. Τα φίδια μπορούν ν’ακούσουν.
32. Τα φίδια μπορούν να υπνωτίσουν ανθρώπους.
33. Αν σκοτώσεις ένα λαφιάτη θα αρρωστήσεις για λίγες μέρες.

Φυσικά όλοι αυτοί οι θρύλοι είναι παράλογοι και εντελώς αναληθείς!






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

TERRARITALIA top